Ceritera kelahiran putera sulungku.

by - November 19, 2017


Assalamualaikum

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Alhamdulillah.. 



Aku diberi peluang merasa pengalaman melahirkan anak secara normal dan dipermudahkan semuanya..

Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Pengalaman pertama mengandung dan pengalaman pertama bersalin memang sangat sangat berharga..

Sakit melahirkan secara normal? 

yaaaaaaaaaaaaa... sakit..tidak dinafikan 100%
tapi bila dikenang kembali detik-detik bersalin.. Allahuakbar.. tidak sangka aku mampu menghadapi semuanya..

Alhamdulillah.. kerana menjadi salah seorang wanita yang terpilih untuk melahirkan secara normal..

Alhamdulillah..Suami, keluargaku,keluarga mertuaku dan sahabat-sahabatku semuanya tidak putus-putus memberikan semangat secara langsung mahupun tidak langsung..

Alhamdulillah

Proses semasa bersalin suami ada di sisi.. berteman di dalam labour room semasa proses bersalin sebenarnya juga merupakan pengalaman yang cukup indah..



Baiklah. While it’s still fresh in my mind (and while my little one is sleeping) haha, jari menaip di sini sebagai satu perkongsian dan juga sebagai memori .. cerita cukup panjang kali ini.. 

Dengan due date 1/11/2017.. My little one lahir awal sebelum due date iaitu 20/10/2017.. rezeki kami anak beranak lahir di bulan yang sama.. hihi..

Dijadikan cerita, awal pagi 20/10/17 sempat lagi aku ke dobi bersama adikku dan suami, menggunakan khidmat mengeringkan pakaian kerana hari sebelum tu mentari tidak timbul-timbul..

Waktu tu memang ada rasa macam sembelit.. badan memang rasa lemas-lemas dan sentiasa penat.. sentiasa lapar.. hmm.. pagi tu tertanya-tanya, tanda bersalinka ni? 

Sebenarnya perasaan sakit pinggang macam senggugut tu aku sudah rasa sejak 2 hari sebelum 20/10/17. tapi sakitnya cuma datang sekejap-sekejap,jadi sebagai seorang yang sedang melalui pengalaman pertama.. aku kerap bertanya sahabat dan keluargaku yang berpengalaman.. tidak lupa juga.. mr.google turut membantu.

tapi memang diikutkan instinct aku pada hari itu.. (this is the day). sebab rasa badan lain sikit.. berkali-kali aku ke tandas.. terlalu kerap membuang air kecil dan sekaligus cuba membuang hajat besar tapi tidak keluar-keluar. haha. 

Suami aku jangan cakaplah.. memang setiap hari menjelang tarikh due date kerap menanyakan soalan yang sama,

sayang ok? pi hospital?" 

Tanda-tanda bersalin yang aku lalui,

1.Sakit pinggang ke belakang dan punggung.
2.Rasa sakit macam senggugut
3.Kerap buang air kecil
4.Rasa seperti sembelit. 
5.Badan lemas.
6.Susah tidur
7.Selera makan mendadak naik (luar biasa)

Tanda-tanda di atas tu semuanya aku rasa bermula 3 hari sebelum bersalin dan sekaligus semuanya terasa bermula tengahari 20/10/17.

dari sakit yang berjarak-jarak dalam sejam sekali.. sehinggalah kerap setiap 30 minit sekali..dan bila menjelang petang.. setiap 15minit sekali.. aku gunakan apps contraction timer di phone dan catatkan dalam note.

Di situ aku mula mengadu dengan husband yang sedang bekerja..on the spot balik rumah..dan aku mula buat kiraan berapa saat sakitnya datang..bila aku mengadu dengan cousin aku, yang memang bidangnya.. katanya.. (itu kontraksi sudah tu,kejap aku datang tengok kau), then aku mula dup dap dup dap..

Dan disitulah bila cousin aku datang.. dengan muka aku yang suda membulat dan sembab dan masih berlagak cool..

(ci,marilah kita pi hospital..macam mau bersalin suda ni) 

Kerja aku waktu ini cuma berdiri dan berjalan menahan sakit..Masih lagi aku ingat.. parents aku yang kerap call dari Kudat bertanyakan keadaan aku.. tidak lupa mertuaku dan ipar-iparku.. fefeeling mau nangis tu adalah jugak sebab everyones care of me..

Dalam perjalanan ke hospital. Lebih kurang jam5, waktu puncak (jammed) bila orang balik dari kerja.. sakit pinggang ke belakang makin terasa.. adui.. adui.. cepatlah sampai woii.. rasa macam terlalu jauh perjalanan padahal jarak antara hospital dengan rumah tidak jauh pun..

Bila sampai di hospital.. aku masuk ke bilik penilaian,pakai baju pink comel tu dan doktor mula check laluan, its already 4 to 5cm katanya.. waww.. Alhamdulillah.. Semoga dipermudahkan semuanya.. 

detik menunggu..


ok.. waktu tu aku masih mampu senyum.. kejap lagi kita jumpa kan nak. .selesai check jantung segala ntah apa benda tu..disebabkan aku diminta untuk berehat di katil.. aku minta izin dengan doktor untuk keluar jumpa husband & family di luar.. sempat lagi aku berjalan..cuba tahan sakit yang sedang di alami.. padahal sakit kontraksi tu sudah semakin kerap..


tapi bila berdiri dan bawa diri untuk berjalan rasa dapat tahan sakit dia sikit..tambah lagi masa tu husband offer makan..then i said yes mau makan.. husband pun siap suap nasi,lauk petola dan ayam goreng ke mulut.. minum milo.. tapi mau mengunyah pun rasa tidak larat waktu tu.. 


Detik beberapa minit sebelum masuk labor room



Selepas beberapa minit di luar,aku masuk ke bilik penilaian balik..cuba bawa baring diri..sakitnya makin terasa.. segala zikir doa meniti di bibir..doa nabi Yunus tidak henti-henti keluar dari mulut.. then keluar jalan2 disekitar katil ibu-ibu yang juga turut menunggu..then aku baring balik..

time ni sakit contraction tiba-tiba datang.. sakitnya rasa macam pinggang mau tercabut


cuba lagi luruskan pinggang.. kali ni aku sudah rasa sakit skala 10.. dahi bekerut habis.. sampai tahap keluar suara mengerang kesakitan..cuma lagi keep positive dan cuba bawa senyum sendiri.. dalam masa sakit contraction tu datang..aku kira 1 sampai sepuluh.. tarik nafas hembus.. bawa bertenang..dalam menahan sakit tu,aku main eye contact dengan ibu yang juga ada di situ,kami signal-signal.. sempat lagi aku cakap.. (5cm).. dia balas.. (dia 2cm) haha.. menyempat.. sempat juga dia suruh tarik nafas dalam-dalam dan hembus..finally sudah rasa tidak tahan panggil doktor (please check me again) Allah.. sakit.. sakit.. 

its 7cm..doctor said, then direct tolak ke labour room.. 


Dalam di tolak ke labour room tu, aku dapat rasa my husband sedang pegang kepala.. cuba bagi tenang.. pegang tangan.. sambil angkat beg baby born kami..segala baju pakaian aku..segala makanan.. macam orang mau pergi kem.. haha.. so cute my husband.. nampak sangat muka risau yang bertopengkan cool kononnya.. 


Dalam Labour Room.. sakit kontraksi tu sudah rasa sampai tahap badan menggigil..patutla bila aku tanya orang lain sakit bersalin tu camna.. diorang jawab.. (sakit yang tidak boleh describe) and yess.. memang tidak boleh describe..sakit senggugut? Yes.. but double triple ten ten pain more than that.. husband aku di sebelah mengurut mengusap cuba buat aku tenang..waktu tu aku menahan sakit sampai tahap keluar air mata.. sekejap-sekejap panggil nurse bagitau rasa macam mau meneran..mau berak..mau berak.. kalau boleh mau selesai secepat mungkin..Memang time ni moral support sangat-sangat laa penting dari keluarga terdekat.. yala first time kan..mana ada pengalaman bersalin tu kan.. 

Bila dalam situasi genting time contraction makin kerap tu kalau boleh memang kita tidak mau sendirian.. Alhamdulillah.. suami ada di sisi..

Part lucu bagi aku bila aku sempat lagi membebel mau terberak… rasa macam mau berakkk…hahaha… 

'ok mama, saya ready mau sambut baby kamu sudah ni.. ' tu antara ayat yang keluar dari mulut nurse.. 

10 cm!! (Kalau rasa mau push..push ok.. ) lembut suara nurse tu..

perut mengeras.. 

then push.. cubaan pertama. 

(ok mama,kepala baby sudah nampak.. husband support dia k) nurse bersuara lagi.. 

then aku dengarlah.. 

(sayang push sayang..sikit lagi..) 

boleh boleh time ni aku terbayang cerita (3 idiot).. part anak si virus bersalin di atas meja ping pong tu.. hahaha.. husband aku pula support aku macam sedang (tengok bola). .haha oi sayangku sakit oi.. 

Done push kali ke-3 maka lahirlah anak kami.. 

Muhammad Afiq Arsyad bin Mohd Shafiq..dengan berat 2.89kg.. yang kini umurnya menjelang ke 1 bulan.. 

Selesai tu nurse direct baringkan Afiq ke dada.. 

Detik pertemuan kami









Kisah ni merupakan kisah benar dan bukannya bertujuan untuk menakutkan para wanita k.. mengandung dan bersalin ni sebenarnya satu pengalaman yang indah..

Keep calm and Just enjoy the moment k..
Ok next kita cerita-cerita lagi. Doakan yang baik-baik..
k bai.

love love.









































































































































You May Also Like

24 comments

  1. alhmadulillah...tahniah dan selamat berpantang..first baby dan first mengalami tempoh berpantang kena la berpantang betul2 ikut nasihat orang tua2 kalau x maw kambuh bilang orang tua...hihii..

    BalasPadam
  2. Tahniah selamat mlahirkan..tembam nya baby.hehe.. dlu ena due date 17/9/15 tapi bsalin awal 30/8/2015.37weeks.. xsangka bsalin awal..hehe.. masa tu tbe2 cirit birit setengah jam pukul 6.30'..pastu air ketuban pecah kol 7mlm.contraction dtg kol 8.30mlm.. bersalin 2pg..mmg xtahan push je..pas bsalin tu lega sgt..mujur sakit xlama..tp ena tumpah darah. Sakitnya masuk darah tu.. masa pantang ena ajar ank baring depan tv.. biar die biasa bising.. senang bwk kemana klu bising die tdo je..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. tq.. ya betul tu.. biar baby biasa bunyi bising..

      Padam
  3. Tahniah! Bila tengok muka baby hilang segala sakit kan :) Enjoy pantang!

    BalasPadam
    Balasan
    1. A'ah betul tu.. bila tengok baby lega gila.. rasa macam sakit tu sudah xda.. haha..

      Padam
  4. Tahniah dear. Follow sini yer. Comel betul tapak kaki tu....geram nak gigit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi.. Alhamdulillah.. love love.. ok follow u jgk babe.

      Padam
  5. Kuci congrats! Duinah sakitnya macam sengugut x 5? Aku sengugut kali 1 ni pun sudah separuh mati apatah lagi kali 5! So proud of u kuci! Welcome to the world afiq arsyad, saya aunty eka. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. btul sakit eyqa..x tipu.. Alhamdulillah.. hai aunty eka..

      Padam
  6. Aduh bestnya. Teringat pengalaman bersalin my princes.. Tiga hero. Dari czer anak pertama, dua adiknya Alhamdulillah normal.

    Anak ketiga pakai baju pink tu. Hihi.

    Trus rasa cam mo baby o tengok entry ni.

    Anyway, congratulation once again.. And enjoy motherhood ya..

    BalasPadam
  7. Comelnye afiq. Peluk cium Dari mama. Tahniah ye kuci

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah.. Tahniah Haslina..
    Comel sangat babynya..
    Pengalaman manis yang sangat berharga kan..

    BalasPadam
  9. Rindunya nak mengandung nak bersalin.. mmg rasa sakit xterbendung tapi tetap rs nak mengandung bersalin lagi.. liez pun harap next year la utk sorang lagi.. thn ni fokus nak turunkan berat badan dulu..

    BalasPadam

drop your comment buddy.