Semangkuk sup ujian kita. Duduk dan hadam perlahan-lahan.

by - Jun 27, 2015





Assalamualaikum.
Ujian kita.
Manusia angguk, faham. Tapi tidak semestinya dia memahami.

Contoh.. “Kasut”

 Kasut kita mungkin sama, tapi.. ujian kita bersama kasut tersebut lain-lain..
Ada yang sekadar memandang kasut itu dan langsung tidak pernah cuba dan pakai kasut kita. Tapi pandai-pandai cakap longgar, pandai-pandai cakap ketat.
Cuba letak kaki kau ke dalam kasut dia. Cuba kau rasakan sendatnya, ketatnya kasut dia. Dan dengan kasut itu cuba kau berjalan, kau akan rasa, ada lubang di tapak kasutnya. Berangin-angin..sejuk..masuk air..masuk lopak.. Namun sebelum ini kita tidak nampak. Namun di luaran kasut itu,Cantik,nampak bersih.berkilat, realitinya, kasutnya berlubang, kaca bersepai menjamah kakinya. Lukanya dalam mengoyak kulit.Sakit tapi dia tidak menjerit. Luka dibalut. Tiba-tiba dia terpijak lopak. Lumpur yang kental dan sejuk menambahkan sakit luka di kaki. Waktu itu kau akan rasanya perihnya hidupnya. Berbezanya hidupnya.Tidak sama dengan kau. Kau akan dapat lihat dunia dari mata dia. Dalam kasut dia, kau akan tahu apa jadi pada dia.

Tapi manusia hari ini suka sangka-sangka. Ada yang tidak faham maksud sesuatu kata Tidak faham akan sesuatu yang berlaku, tetapi pandai-pandai meneka. Tanpa tahu benar atau tidak tekaan tersebut. Sehingga mula menghakimi tanpa bertanya. Berlagak hebat tahu segala. Sehingga menyakiti sesama manusia. 

Yang berehat di anggap pemalas.
Yang senyum di anggap mengejek.
Yang berbincang disangka mengumpat.
Yang berkata disangka menunjuk.
Yang ceria disangka mengada.
Yang bertanya disangka menyibuk.
Yang buruk tambah diburukkan.
Yang hina dipijak-pijakkan.
Yang sakit dilanggar dihimpit.

Kita siapa sebenarnya? Boleh bertanya? Minda sedar kita sebenarnya tahu bahawa masing-masing punya kekurangan dan kelebihan. Tidak sempurna. Kenapa perlu bersangka-sangka.

Tidak marah.. Tidak penat.. sebab kita perlu tahu..

Kita adalah ujian bagi orang lain.
Aku adalah ujian untuk kau.
Kau adalah ujian untuk aku.
Aku adalah ujian untuk kawan aku.
Kawan aku adalah ujian bagi aku.
Kerja kau adalah ujian untuk kau.
Kerja aku adalah ujian untuk aku.

Mudah. Tepat dan super best power. Kita duduk diam sebentar dan cuba faham. K bai.

You May Also Like

1 comments

drop your comment buddy.