Percaya dan Sabar - Untuk hal yang masih kita tidak tahu.

by - Julai 31, 2015




Pili air dibuka.. deras air membasahi muka..sepantas saja kedua mata tertutup..
lalu terfikir.. 

“kenapa mata akan tertutup andai ada sesuatu yang melalui permukaannya?”

Sebab ia rasa sakit.. begitu juga bila kita ditimpa sesuatu yang tidak menyenangkan dek jiwa.. sakit dan kekadang menyebabkan air mata tumpah.

Kadangkala kita kena sedar..
Dalam hidup ini.. kita tidak akan sentiasa hadap hal-hal yang buat kita senyum tayang gigi..biasanya kita akan terserempak dengan barisan tembok halangan yang boleh buat raut muka kita tegang..

Kita kena ingat.. tidak semua benda yang kita mau..akan jadi milik kita..
Dalam perjalanan ini..akan ada masa di mana kita akan merasa tinggi dan rendahnya..
Sulit macam mana pun cerita kita.. Allah tidak akan lupa selit kesenangan nanti..

.. Sabar k.. Bertahan..

Aku tahu impian kita semua sama.. BAHAGIA..
‘Dia’ takkan datang dengan mudahnya..
Biar kita rasa yang derita dulu.. yang sakit dulu.. itu hal biasa yang akan berlaku sebelum hadirnya sebuah tawa..

Ya.. kita sama.. kita mau rangkul bahagia itu.
Kadang-kadang kita marah.. walau marah dalam hati.. mengeluh.. muncungkan diri..
" Lambat!! Lambat!! "
"Kenapa aku belum dapat?" 
"Apa salah aku?"
"Mengapa dia? mengapa bukan aku?"
"untungnya dia.. bertuahnya dia.."
"Aku memang malang.."

Kita mengeluh sebelum berusaha.. merungut semasa berusaha..Aku sendiri pernah begitu.. aku sendiri mengalami itu..

satu pengajaran yang dapat aku ikat..
Walau bisa yang sakit perit kita rasa sehingga bernanah airmata luka.. kena ingat lagi, tanpa derita..tanpa jarak masa kita bertahan.. Kita takkan mengenal erti sebenar bahagia.

Saat itu Allah sedang menyusun satu satu permintaan yang kita tutur.. dan sesuai dengan apa yang kau perlu..

Yang kau perlu.. Cuma percaya dan sabar.
Untuk hal yang masih kita tidak tahu..

Semoga segala yang dirancang akan dipermudahkan..
Assalamualaikum.

You May Also Like

2 comments

drop your comment buddy.