10 Makanan yang baik untuk Jantung kita..

by - November 13, 2015




Jantung merupakan organ penting manusia.
Ia berfungsi mengepam dan mengedarkan darah ke seluruh badan. Makanan yang mengandungi Omega 3 adalah salah satu makanan terbaik untuk jantung kita.

Berikut 10 makanan yang baik supaya jantung sihat.

1. Makanan Beroat
Mulakan hari anda dengan semangkuk oat panas. Makanan ini kaya asid lemak omega-3, folat dan kalium. Selain itu,ia kaya dengan serat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan mencegah pembentukan plak di dinding arteri.

2. Salmon
Ikan yang kaya asid lemak omega-3 ini efektif menurunkan tekanan darah dan mencegah pembekuan darah. Makanlah dua keping salmon seminggu. Ia mengurangkan risiko meninggal akibat serangan jantung hingga 33 peratus.“Salmon mengandungi karotenoid astaxanthin, yang merupakan sebuah antioksida kuat,” menurut Stephen T. Sinatra, MD, penulis Lower Your Blood Pressure In Eight Weeks, health.com.

3. Avocado
Menambah lemak sihat ke dalam diet anda. Makanan yang kaya lemak tunggal tidak tepu ini mampu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan meningkatkan kadar kolesterol baik HDL dalam tubuh.

4. Minyak zaitun
Minyak zaitun kaya akan lemak tunggal tidak tepu.Ia adalah pengganti bagi mentega.

5. Kekacang
Kacang-kacang seperti walnut dan almond .

6. Berries
Blueberries, raspberries, strawberi dan jenis beri lainnya kaya anti radangan.Berfungsi mengurangi risiko penyakit jantung dan kanser.

7. Kacang peas
Tambah pengambilan kacang peas, seperti kacang merah dan kacang hitam.

8. Bayam
Bayam kaya akan berbagai komponen sihat seperti lutein, folat, kalium dan serat.

9. Biji rami (linseed)
Biji rami kaya dengan serat dan omega-6.Pengambilan biji rami dicampurkan dengan oatmeal.

10. Kacang Soya
Kacang soya membantu menurunkan kadar kolesterol kerana rendah lemak.

Semoga dengan info ringkas ini dapat memberi panduan berguna bagi menjaga kesihatan diri kita.
k bai.


Rujukan:Penolong Pegawai Penyediaan Makanan
Unit Sajian, Hospital Kuala Penyu



You May Also Like

3 comments

  1. Perlu ambil makanan yang kaya dengan antioksida & kurangkan pengambilan lemak & minyak.

    BalasPadam

drop your comment buddy.