Bicara Kerja.

by - Januari 10, 2017



Assalamualaikum.

Haha. it's January dan aku masih belum mendisiplinkan diri untuk update this blog selalu.. wakaka..

Baiklah. failed already. lepasni aku cuba.

Back to bicara kerja.

Update for 2017. 

1. Aku kerja makan gaji sebagai seorang Warden  di dua buah kolej. sudah masuk bulan ke-6 kalau tidak silap. Well whatever.

Rakan Sekerja. Miss Syn Jey & Sir Din.
ada yang beranggapan kerja aku ni senang.. WHAT!!! ada beratus-ratus student yang aku kena jaga dan kau cakap senang??? and then anak orang tu nak.. anak orang.. macam-macam ragam.. termasuklah ragam ibu bapa pelajar sendiri.. but it's ok.. hidup memang macam tu, kalau kita tidak berbeza macam mana kita saling melengkapi kan? eseh eseh..

Apa yang membahagiakan bila kerja sebagai seorang warden.. ialah.. kau akan ada banyak masa terluang di rumah.. TAPI. "on call" ahaaa.. on call babe. Means. if anything happen you kena direct datang dengan apa cara sekalipun.tapi itu bukan bermakna aku hanya duduk di rumah dan tiada rutin kerja. Kami ada rutin kerja yang di tetapkan. dan kami memang laksanakan dengan setia,jujur,amanah,cinta hati kipas susah mati..Kerja kami ni bersifat 'Service' dan "Good Service is good business" right? bla bla bla.. Ada masanya kami akan ke office juga buat kerja dokumentasi,report dan sebagainya..

lagi.. emm.. ya.. macam biasa, aku dapat kenal ramai orang termasuklah keluarga pelajar itu sendiri dan aku akan berhadapan dengan pelbagai ragam di dunia. Yang menariknya, banyak perkara yang aku dapat belajar daripada 'attitude' seseorang itu. Positive or Negative, terpulang kepada minda kita untuk belajar dan aplikasinya dalam kehidupan seharian kan. Well,that's life.

Sebenarnya banyak lagi kisah-kisah tentang kerja sebagai seorang warden ni tapi aku akan cer cer di entry yang seterusnya..hehe

2. Aku juga kerja cari rezeki sebagai Marketing Counselor di sebuah ipt..Setahun sudah. Sebelum aku dapat job sebagai seorang Warden ni.. Kerja ni aku ambil (Full time) now, part time. Something happen. But now Alhamdulillah..  Aku masih juga cari jalan untuk luaskan perjalanan "kewangan" aku.. hehe..
This job, pun about "service". Bagi khidmat nasihat atau motivasi kepada pelajar yang masih belum melanjutkan pelajaran untuk melanjutkan pelajaran ke ipt. Bagi dorongan kepada pelajar dan masih juga berhadapan dengan ibu bapa.Kaji kelebihan setiap pelajar dan menjiwai JIWA mereka. See? still berkait dengan ragam manusia dan still "service".

Ambil basic psychology masa study dulu membantu juga sebenarnya..tapi itu teori. Now, aku sudah mampu praktikkan dan semakin hari semakin tajam bakat terpendam ni.. haha..

Baiklah. Kesimpulannya, waw.. esei.. haha. Jujur. I love my job biarpun kadang-kadang ada tekanan dan dugaan yang menimpa diri ini.. cehh..tapi sudah rezeki Allah bagi.. aku jujur sangat-sangat tidak pernah merancang untuk melibatkan diri dalam kerja-kerja aku sekarang.. this is so not me. dulu darjah 3 cita-cita mau jadi doktor tapi Spm gagal math,so punah harapanla kan? haha..but kita kena percaya.. bila Allah buka rezeki untuk kita. JANGAN TOLAK.

Kena sentiasa PERCAYA. Rezeki hanya datang dengan izin Yang Maha Esa. Manusia bukan 'penentu' Rezeki kita.

 Alhamdulillah. 1 tahun dan 6 bulan aku bekerja makan gaji di dunia ni.

 ok Next season aku buka cerita lagi.. babai buddyz.. doakan perjalanan hidup kita sama-sama bahagia hingga akhir hayat.



kbai.





You May Also Like

4 comments

  1. jadi warden mmg banyak dugaan sbb tu slh 1 kerja yg mcabar terutama dpt pljr yg nakal. tp, kalau warden tu 'masuk' dgn students, mmg boleh jd geng 😄

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi.. ya nasib baik suda satu kepala dengan student ni.. tapinya tu la.. bila ada urgent time2 tidur pun kena bangun.. haha.. kerja kerja..

      Padam

drop your comment buddy.